امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://ahlavi.cloob24.com
0

فراموشی به عنوان یک اختلال

1) فراموشی‌های مربوط به مسائل جزئی زندگی روزمره، تقریباً برای همه اتفاق می‌افتد و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد!

اما؛ در برخی افراد شدت فراموشی یا موضوعات مربوط به فراموشی طوری است که نمی توان آن را حالتی طبیعی تلقی کرد.

2) افراد افسرده و مضطرب معمولا با درجات شدیدتری از فراموشی مواجه هستند. از ناراحتی های اساسی آنها که نزد روانپزشک یا روانشناس از آن گله می‌کنند، مشکل حافظه‌شان است که مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند.

3) گاهی اوقات فراموشی در اثر ضایعات مغزی اتفاق می‌افتد که معمولا به دنبال یک سانحه مثل تصادف است، دیده می‌شود. در این حالت بیمار ممکن است بخشی از اطلاعات مربوط به زندگی خود را فراموش کند. این فراموشی ممکن است فراموشی موضوعات آینده یا گذشته باشد.

4) در نوع دیگری از فراموشی که نادر است، هیچ علت جسمی خاصی وجود ندارد، ولی فرد با فراموشی گسترده‌ای مواجه است. بطوری که ممکن است فرد تمام اطلاعات مربوط به بخشی از زندگی خود را بطور کامل فراموش کند. این نوع از فراموشی معمولا دلایل روانشناختی دارد و به آن فراموشی روانزاد گفته می‌شود. گاه یک هیجان شدید، یک شوک عصبی و... دلیل این نوع فراموشی است.

5) آلزایمر هم که معمولاً در سنین بالای65سال اتفاق می‌افتد،با فراموشی پیشرونده و بدخیم همراه است.

درمان فراموشی

الف) برای فراموشی‌هایی که به صورت روزمره اتفاق می‌افتند و یا برای جلوگیری از وقوع فراموشی در مطالب درسی و... معمولا روشهای بهسازی حافظه مفید خواهد بود. در این روشها مواردی آموزش داده می‌شود که فرد با استفاده از آنها می‌تواند مراحل رمزگردانی، اندوزش و بازیابی اطلاعات را با دقت و سهولت بیشتری انجام دهد.

ب) زمانی که فراموشی به عنوان نشانه یک اختلال روانپزشکی مثل اضطراب و افسردگی است، معمولا با درمان این نوع اختلالات مشکل فراموشی نیز حل خواهد شد.

ج) برای اختلال فراموشی ناشی از ضایعات مغزی، فراموشی روانزا و آلزایمر روشهای اختصاصی‌تر درمان دارویی روانپزشکی و روان درمانی استفاده می شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه